Techreus Apple richt met succes op het luxesegment van de smartphonemarkt. Het Zuid-Koreaanse Samsung wil iedereen bedienen, van rijk tot arm. De kloof in de winstmarges van de twee rivalen is enorm.
Met spetterende cijfers over de eerste drie maanden van dit jaar liet Apple maandag zien dat de iPhone 6 voorlopig een doorslaand succes is.
Het Amerikaanse techbedrijf verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar liefst 61,2 miljoen iPhones, wordt steeds sterker in China en boekte een indrukwekkende winstmarge van liefst 40,8 procent. Dit alles leidde tot een winstsprong van 33 procent in het eerste kwartaal. De nettowinst kwam uit op bijna 14 miljard dollar, bij een omzet van 58 miljard dollar.
Zie ook het artikel: Apple schuift miljarden terug naar aandeelhouders, na spetterende cijfers en groeispurt in China.
Het Zuid-Koreaanse conglomeraat Samsung heeft het een stuk zwaarder op de smartphonemarkt. In het eerste kwartaal zag het bedrijf de nettowinst met 40 procent op jaarbasis dalen tot omgerekend 3,8 miljard euro, bleek woensdag bij de publicatie van definitieve cijfers over het eerste kwartaal. Belangrijkste reden: de concurrentie van goedkopere smartphones van Chinese makelij en de iPhone van Apple.
Winstkloof Apple en Samsung
Cijfers over de verkoop van smartphones gaf Samsung woensdag niet. Analisten van Strategy Analytics schatten echter dat Samsung zo'n 83,2 miljoen smartphones heeft verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar, pakweg 6 miljoen minder dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Samsung maakt naast smartphones ook tal van andere producten, waaronder computerchips. Maar als we even naar de mobiele tak kijken, is het verschil met Apple enorm.
Bij de mobiele tak lag de winstmarge van Samsung op 10,6 procent in het eerste kwartaal van dit jaar. Dat was weliswaar een verbetering vergeleken met de 7,5 procent winstmarge uit het slotkwartaal van 2014. Maar de kloof met winstmarge van bijna 41 procent van Apple is groot.
Deels heeft dit te maken met het feit dat Samsung volop actief is in het goedkopere segment van de mobiele markt, maar in 2012 en 2013 lagen de gemiddelde winstmarges van Samsung bij mobiel tussen de 20 en 30 procent. Dus eerder de helft van Apple's winstmarges en niet slechts een kwart.
Toch is het niet allemaal kommer en kwel bij Samsung. De Koreanen denken de komende maanden te kunnen profiteren van de nieuwe smartphone Galaxy S6 en de vraag naar bijvoorbeeld chips en beeldschermen voor mobiele apparaten.
Samsung sprak woensdag daarom de verwachting uit dat de winst in het tweede kwartaal weer zal herstellen, na een forse daling in de eerste drie maanden van dit jaar.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl